Рада вітати гостей на своєму блозі!

Методична скарбничка



Особливості планування уроку літератури
з використанням ресурсів мережі Інтернет в умовах функціонування кабінету світової літератури

 У свій час  Жуль Верн передбачив: «Настане день, коли наука випередить фантазію». Цей час настав. Формується «образ нового, сучасного світу. Світу віртуально-мобільного, в якому панує інтернет. Він проник у всі сфери нашого життя, змінив наші уявлення про час і простір».
За лічені секунди можна знайти в Інтернеті текст літературного твору або тільки потрібну цитату із тексту; відвідати бібліотеку, погортати сторінки різних електронних енциклопедій і довідників або замовити потрібну книжку в Інтернет-магазині, не виходячи з дому…
Я думаю, що тепер нема потреби переконувати вас в тому, що вчитель і урок також повинні змінюватись.
На гострій необхідності застосовувати комп'ютерну техніку, зокрема ресурси Інтернету при вивченні світової літератури, наголошують рекомендації Міністерства освіти і науки України щодо вивчення шкільних дисциплін.
Бажання іти в ногу з часом заставило мене ще в 2010році проводити уроки з використанням ІКТ. Звичайно, що для цього потрібна певна база, і я почала працювати над наповненням кабінету світової літератури. Це і матеріальна база (комп'ютер, телевізор, DVD-програвач, екран, проектор), і мультимедійні продукти – презентації, аудіо книги, відеофільми, кінофільми – екранізації художніх творів, відео кліпи, програмні педагогічні засоби. Частина цих матеріалів – це ресурси Інтернету, інша частина – результат моєї власної праці і праці учнів, створений з використанням всесвітньої мережі. Я не претендую на те, що скажу вам щось дуже нове, але постараюсь узагальнити певний досвід(свій і чужий), як спланувати і провести урок з використанням ресурсів Інтернету.
Які ж переваги мультимедійного уроку я знайшла для себе? Перш за все, зацікавленість учнів уроком. Сучасні діти – це діти екранної інформації. Інформація екрану монітора, проектора, телевізора  сприймається ними набагато краще, ніж книжна інформація. І це той важливий фактор, який я враховую при організації уроку.
Проектування комп'ютерних уроків починаю із складання календарно-тематичного плану вивчення теми (використання засобів ІКТ оптимально розподіляю за всіма уроками). 
Для плану конкретного уроку роблю так:
-складаю тимчасову структуру уроку, намічаю задачі та необхідні етапи для їхнього досягнення. При цьому треба не  забувати, що це УРОК, і, складаючи план уроку, виходити з його цілей, при відборі навчального матеріалу дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін.
-із резервів комп'ютерного забезпечення відбираю найбільш ефективні засоби, оцінюю доцільність їхнього застосування у порівнянні з традиційними.
У конструюванні мультимедійного уроку добір матеріалів — це складний, тривалий і копіткий процес, адже інформація має бути чіткою, лаконічною, доступною, пізнавальною, цікавою для учнів. Мало того, школярі не тільки мають насичуватися інформацією, а й вчитися працювати, мислити, аналізувати, висловлювати власні думки.
Якщо матеріалів недостатньо, тоді на допомогу приходить Інтернет.
-відібрані матеріали оцінюю в часі: їх тривалість не повинна перевищувати санітарних норм; бажано переглянути та прохронометрувати всі матеріали, урахувати інтерактивний характер матеріалу;
-запланувати резерв часу;
-складаю похвилинний план уроку;
-зі знайдених матеріалів складаю презентаційну програму. Для цього пишу її сценарій. Під час презентації на великому екрані можна з'єднати разом карти і схеми, діаграми і фото, фільми і аудіо записи – усе це за необхідності доповнити підписами та коментарями, виділити шрифтом, кольором і світлом найбільш важливу інформацію;
-плануючи досягнення визначених цілей, намагаюсь передбачити їх поетапну та результуючу діагностику. Використання комп'ютера дає можливість підсилити та поглибити контроль.
Зрозуміло, що підготовка уроку з використанням ІКТ потребує багато часу, проте переваги перед традиційними формами проведення є очевидними.
Мультимедійні уроки, зазвичай, будую за такою структурою:
1. Мотивація уроку – короткий вступний матеріал. Часто під час мотивації створюється проблемна ситуація за допомогою проблемного запитання.
2. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
3. Основна частина уроку – опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, аудіозаписами, фотодокументами, таблицями, схемами (виклад необхідної інформації з теми у вигляді слайдів).
Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації, ніж на уроці без використання комп’ютера.
Основна частина уроку може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовуються і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.
4. Підбиття підсумків уроку включає рефлексію почуттів (наприклад, що сподобалося на уроці найбільше), способів діяльності учнів (для прикладу, чи раціональними були види діяльності, завдання, що використовувалися під час заняття) та відтворення учнями основних понять уроку з демонстрацією слайдів з текстовими фрагментами.
Усі дидактичні частини уроку можуть бути комп'ютеризовані (здійснюватися цілком або частково за допомогою та за підтримки комп'ютерних засобів).
Вид комп'ютерного уроку залежить від загальної дидактичної структури уроку; варіанта використання засобів ІКТ; обсягу делегованих комп'ютеру функцій учителя (формули, комп'ютерного уроку); виду використовуваних комп'ютерних засобів (текстові, відео, аудіо).
Сам же урок, укомпонований у систему якої-небудь педагогічної технології, підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу.
В своїй роботі велику увагу  приділяю використанню мультимедійних презентацій. Це презентації із Інтернету, які складають електронні посібники для всіх класів, розроблені вчителем Симон Ларисою, а також мої власні презентації. В залежності від мети  їх використання  так класифікую:
-   опорний конспект;
-   віртуальна подорож;
-   художня галерея;
-   слайд – шоу;
-   творчий звіт по проекту;
-   гра.
Опорний конспект
Мультимедійна презентація дозволяє мені створити анімаційний опорний конспект уроку, зобразити в динаміці  явище, подію. Такий прийом, по-перше,  допомагає  вільно орієнтуватися у великій кількості інформації, у доступній формі донести її до учнів, чітко дотримуватися етапів уроку, по-друге, викликає цікавість  до теми, допомагає легше засвоїти новий навчальний матеріал.  Наприклад, під час введення в тему «Література Середньовіччя»,  спираючись на  презентацію протягом усього уроку,  не лише надаю учням нову інформацію, а й ілюструю її.

Віртуальна подорож.
Віртуальні подорожі дають можливість учням «подорожувати» різними країнами світу, бачити найвидатніші музеї та галереї, «стати свідками» історичних подій, відвідати визначні місця, пов’язані з життям чи творчістю того або іншого письменника.  Особливо ефективні такі віртуальні подорожі на  уроках - знайомствах із життям та творчістю письменників. Часто використовую перегляд документальних роликів або мультимедійних презентацій  з попереднім завданням. Наприклад, під час вивчення біографії  М.Гоголя ми здійснюємо віртуальну подорож гоголівськими місцями. Перед переглядом мультимедійної презентації учні,  в залежності від підготовленості класу, отримують завдання: скласти план розповіді про життя М.Гоголя,  хронологічну таблицю, тези .

Художня галерея.
 Немає сумнівів, що література нерозривно повязана з іншими видами мистецтва. Тому під час вивчення творчості того чи іншого письменника, поета,  обовязково звертаю увагу на те, як його творчість відобразилася в музиці, образотворчому мистецтві. І ось тут, на мій погляд, незамінні презентації - художні галереї. У поєднанні з музичним супроводом, вони створюють реальні відчуття присутності в найбільших музеях, галереях, виставках світу. Так, на заключному уроці по темі «Фауст» Й. В. Гете,  використовую презентацію «Образ Фауста в образотворчому мистецтві». Під час знайомства з репродукціями полотен різних художників у супроводі уривків з музичних творів відомих композиторів,   виховую  в учнів естетичний смак, почуття прекрасного, розширюю їхній  кругозір .

 Слайд-шоу
      Я вважаю, що неможливо вивчати творчість письменника, оминувши традиції, історію, культурні надбання його народу. На таких уроках, на мій погляд, необхідний яскравий, вражаючий ілюстративний матеріал, який не залишить учнів байдужими.  У цих випадках мені на допомогу приходить слайд-шоу.
Наприклад, знайомлячи учнів 5 класу з  творчістю  Мацуо Басьо, на  етапі  формування мотивації навчання,    під час  перегляду  слайд-шоу  «Культура Японії» знайомлю учнів зі світом автора, готую до сприйняття його філософських поглядів, внутрішніх переконань, за допомогою пояснень та ілюстрацій збільшую ефект мотивації навчання.

Творчий звіт по проекту
Результатом роботи над проектом можуть бути публікації, афіші, плакати, листівки, візитні картки героїв  тощо.  Найчастіше мої учні для захистів своїх проектів використовують презентації. Їх створення  вимагає від учнів умінь аналізувати, порівнювати, оцінювати факти, події та літературні тексти. Це дає змогу дітям творчо пов’язати між собою різні аспекти теми, відчувати та здійснювати взаємозв’язки з іншими навчальними предметами та їх особистим досвідом.  Так під час вивчення теми «Срібна доба російської поезії» учні отримують завдання проаналізувати різні напрямки модерністських течій в російській поезії початку XX століття та підготувати повідомлення про їх представників.  Як результат -  створення презентації.

 Звіт по дослідженню
У мережі Інтернет можна скачати будь-які за тематикою презентації, але особливе задоволення отримуєш, створюючи їх самостійно. Цьому я навчаю і своїх учнів. Деякі з них стали моїми незамінними помічниками. Отримавши випереджальні завдання, вони  залюбки шукають цікаву інформацію про письменників та поетів, історію написання творів, «мандрують» музеями та галереями світу, використовують електронні бібліотеки, щоб прочитати твори в повному обсязі. Найбільш вдалі мультимедійні презентації  потім використовую на уроках.

Відеоматеріали
На протязі усього часу я працюю над створенням відеотеки і аудіотеки. До відеотеки відношу  документальні фільми про життя і творчість письменників і художні фільми – екранізацію творів, що вивчаються за програмою. Тепер я маю художні фільми майже за всіма програмовими творами і відеофільми з біографіями письменників. Використання таких відеофільмів активізує пізнавальну діяльність дітей, видатні письменники і поети перетворюються на живих людей, історичні події стають близькими, абстрактні поняття постають як конкретні явища. Це може бути фрагмент хроніки  (Лев Толстой) або короткий концентрований виклад біографії письменника.
Звичайно, це не просто пасивний перегляд. Учні обов'язково отримують завдання: після перегляду скласти колективний портрет, інформаційне гроно, заповнити анкету  або дати відповіді на питання.
 При перегляді уривків із художніх фільмів, формуючи логічне мислення у дітей та вміння працювати з текстом, пропоную завдання порівняльного характеру.  Наприклад, переглянувши уривки із фільму “Робін Гуд, принц  злодіїв”, учням дається завдання порівняти їх із текстом балади:
                   Назвіть друзів і ворогів Робіна.
                   Які епізоди кінофільму  відповідають тексту?
                   Які епізоди взяті із інших балад?
За відведений навчальний час учні не тільки  вчаться  узагальнювати  прочитане за допомогою різних видів творчих завдань, вікторин, тестів, але й  зіставляти художній твір з його екранною інтерпретацією.
Для роботи із фільмами використовую програму Movie Maker. Вона дає змогу монтувати фільми, робити розкадровку і фотографувати кадри.
Потім ці кадри можна використати для перевірки знання учнями тексту твору, аналізу образів, завдань творчого характеру. Наприклад, при проведенні уроку в 7 класі на тему: «М.Шолохов. «Доля людини» під час роботи над текстом я демонструвала дітям кадри із фільму і пропонувала питання: - Який епізод життя головного героя відображений на цьому кадрі? Знайдіть речення, яким ви підписали б його. Перекажіть коротко цей епізод. Порівняти текст із кадрами фільму.
Чи можна сказати, що ці кадри допомагають краще зрозуміти характер героя? Чи вдало зняті епізоди? Чи можна відразу впізнати героя і епізод?
Учні вчаться аналізувати, спів ставляти, порівнювати, виділяти головне, вчаться характеризувати героя, розвивають мовлення.
Звичайно, я завжди пам'ятаю, що найголовнішим на уроці літератури є художній текст, але вважаю, що відео, аудіо записи допомагають зацікавити, заставити по-новому подивитися на твір чи самого письменника. Ну хіба можна, вивчаючи поезію «срібної доби»  не сказати, що велика кількість цих творів покладена на музику і продемонструвати це.  Вивчаючи лірику, я обов'язково знайомлю дітей з  музичними творами.
На етапі актуалізації знань, етапі закріплення знань використовую літературні ігри, кросворди. Це і гра «Найрозумніший», «О щасливчику», літературна подорож, ерудит-шоу.
Пропоную учням розгадування кросвордів. Для створення кросвордів використовую програму Hot Potatoes (Гаряча картопля) версія 6. Цю програму можна скачати в Інтернеті. Вона складається з кількох частин: кросворди   JCross, Встановити відповідність  JQuis, Обрати правильну відповідь  JMatch, Вставити пропущені слова    JClose       JMix 
Інноваційні технології застосовую і в процесі  контролю за рівнем знань учнів. Однією з таких форм контролю знань є тестування. Нині використовую різні види тестів TestW, TestW2, Tester і ін. Я використовую індивідуальне тестування для перевірки знання текстів творів, перевірки домашнього завдання. В Інтернеті є ці тестуючи оболонки, є готові тести. На деяких сайтах можна пройти он-лайн тестування. Дітям подобається працювати за комп'ютером, навіть незалежно від отриманих результатів.
Звичайно, використання ІКТ має свої недоліки і проблеми. В першу чергу, це відсутність у школах належної матеріальної бази, відсутність Інтернету. Але я твердо переконана, що урок XXI століття – це урок з використанням ІКТ, Інтернету. Лише так можна реалізувати право учнів на якісну освіту.

Немає коментарів:

Дописати коментар