Рада вітати гостей на своєму блозі!

Досвід роботи

Використання ІКТ на уроках зарубіжної літератури







https://docs.google.com/presentation/d/10gYsQ8yT2tac0Us9hrhJVZQJGgIPjL7AOMYHWt3vVvA/pub?start=false&loop=false&delayms=3000


Ми з вами живемо в час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, ми живемо в просторі масових комунікацій, інформаційного вибуху. Ви, напевне, звернули увагу, що на цьогорічному економічному форумі у Давосі, де збираються найвпливовіші і найбагатші люди світу, велика увага приділялася онлайн-освіті, за якою майбутнє і яка витіснить велику кількість другорядних вишів. Стояти осторонь від цих процесів не може і школа.
Тому потреби і умови сучасного життя, останні досягнення науки і техніки зумовили виникнення нового напряму в шкільній освіті - комп'ютеризованого навчання. Взагалі, модернізація навчання є одним із пріоритетних напрямів державної політики. У Національній доктрині розвитку освіти, Концепції загальної середньої школи реалізовується Державна програма «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці», проходить комп'ютеризація шкіл, впроваджена програма « Інтел.Навчання для майбутнього».
У «Методичних рекомендаціях по вивченню світової літератури говориться: «… використання інноваційних технологій значно сприятиме піднесенню якості та інтенсивності навчального процесу, приверненню уваги учнівської молоді до найкращих надбань світового красного письменства. Одним із продуктивних і перспективних напрямів такої роботи є використання можливостей комп'ютерної техніки».
Бажання іти в ногу з часом спонукало мене до опрацювання питання про використання комп'ютера, інформаційно - комп'ютерних технологій на уроках світової літератури.
Звичайно, слід пам'ятати, що найголовнішим на уроці літератури має бути художній текст, як естетичне явище, і діалог, організований учителем. Комп'ютер і інтернет є засобом розвивального навчання, який дозволяє стимулювати інтерес учнів до художніх творів і вивільнити час для творчої співпраці учителя і учня.
Ще Я.А.Коменський зазначав; «Якщо будь-які предмети можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями... усе, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме - для сприймання зором, чутне - слухом, запахи - нюхом, доступне дотикові - через дотик...».
Та інформація, яка одночасно впливає на кілька органів чуття, має найефективніший вплив на людину, і запам'ятовується тим краще і міцніше, чим більше каналів сприйняття було активізовано. Дослідження свідчать, що ефективність слухового сприйняття інформації становить 15 %, зорового - 25 %, а їх одночасне залучення до процесу навчання підвищує ефективність сприйняття до 65 %.
І якраз мультимедіа дозволяє об'єднувати в одній комп'ютерній системі текст, звук, відео зображення, графічне зображення і анімацію.
Я думаю, що вас не треба переконувати в тому, що підготовка уроку з використанням ІКТ потребує багато часу, проте переваги перед традиційними формами викладу матеріалу є очевидними.

Я вважаю, що для успішного впровадження ІКТ в навчальний процес, необхідні такі етапи:
І етап передбачає аналіз матеріально - технічної бази: наявність комп'ютерів, принтера, сканера, програмного забезпечення; ретельне планування уроків з використанням ІКТ.
II етап - добір матеріалу та його систематизація (створення банку мультимедійних ресурсів: електронні підручники та посібники, енциклопедії, словники, скановані ілюстрації, схеми, малюнки, фото, тести, текстові документи і ін.)
III етап - безпосереднє впровадження ІКТ в навчальний процес з використанням різних форм та методів роботи.
Тепер найчастіше зустрічається таке розмежування, така класифікація уроків: уроки з мультимедійною підтримкою та уроки-мінітехнології.
Форми використання Ікт на уроках дуже різноманітні. Найбільш поширені в нашій школі такі: робота з мультимедійними посібниками або прикладними програмами або програмними педагогічними засобами; захист проектів; використання інтернету і презентації.
Прикладні програми. Тепер у нас є цілий ряд таких посібників. Це і «Електронний конструктор уроку» видавничої групи «Основа» (Для всіх класів) і ППЗ видавництва «Атлантік».  Тут є готові конспекти уроків, презентації до них, ексклюзивна програма для створення власних уроків. Позитивним є те, що всі конспекти і презентації можна вільно редагувати. Я думаю, що з часом будуть напрацьовані ще більш досконалі посібники. Я користуюсь також електронними посібниками, створеними вчителькою із Черкащини Симон Ларисою. Кожен посібник являє собою мультимедійний проект, що містить 70 уроків із світової літератури за Програмою Міністерства освіти і науки України для 6,7,8,9,10 класів, виконаних у MS Power Point. У зібраних матеріалах розкрита роль проблемного навчання, теоретичні засади пізнавального інтересу, шляхи і способи отримання знань, що сприяють розвитку інтересу учнів до світової літератури, показане використання інтерактивних методів та освітніх технологій.
Яким же має бути урок з використанням мультимедійних технологій і як правильно оформити презентацію? Яким має бути педагогічний дизайн мультимедійного уроку? У презентації зібрані практичні рекомендації для роботи з мультимедіа.
Завжди слід пам'ятати про тріаду: вчитель - учень - мультимедіа . Взаємодія цих трьох складових має бути чіткою та гармонійною. Від чого це залежить?
Мультимедійні технології - це практична реалізація методологічних та теоретичних основ формування інформаційної культури педагога. Власне низький рівень такої культури стає на заваді використанню на уроці електронних підручників, енциклопедій, текстів творів, яких немає в наявності на партах. Низьким буде навчальний ефект такого уроку і тоді, коли педагог не знатиме певних правил побудови такого виду заняття.
З чого треба починати? Дізнатись значення термінів: педагогічний дизайн... та ін. Що має знати вчитель ще, окрім термінів?
Перший висновок: підготовка подібних уроків потребує більш ґрунтовної підготовки, ніж звичайний! Щоб створити презентацію, необхідно чітко сформулювати тему і концепцію уроку; визначити її місце на ньому, необхідно виділити його етапи, чітко вибудувавши логіку роздумів від постановки мети до висновку. Відповідно до цих етапів визначаємо зміст текстового і мультимедійного матеріалу (схеми, таблиці, тексти, ілю­страції, аудіо-, відеоматеріали). І тільки після цього створюємо слайди.
Мультимедійний урок — це у жодному разі не випадковий набір  слайдів! Урок може досягти максимального навчального ефекту тільки тоді, коли буде осмисленим цільним продуктом. Певний перелік інформації перетворює слайд на навчальний епізод. А той, хто розробляє мультимедійну підтримку уроку, має намагатися перетворити навчальний епізод на самостійну дидактичну одиницю.
 Розглянемо детальніше те, що стосується безпосередньо навчального епізоду. При виборі наочності слід враховувати ...
      Кожен слайд має відображати одну думку.
      Текст має складатися з коротких слів та простих речень.
      Рядок має містити 6-8 слів.
      Всього на слайді має бути 6-8 рядків.
      Загальна кількість слів не повинна перевищувати 50.
      Дієслова мають бути в одній часовій формі.
      Заголовки мають привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення слайда.
      У заголовках мають бути і великі, і малі літери.
      Слайди мають бути не надто яскравими - зайві прикраси лише створюють бар'єр на шляху ефективної передачі інформації.
      Підписи до ілюстрації розміщуються під нею, а не над нею.
      Усі слайди презентації мають бути витримані в одному стилі.
Не захоплюйтесь великою кількістю слайдів. Це відволікає увагу учнів і не дає можливості зосередитись на головному.
Шрифт
1.    Кожен шрифт (гарнітура + написання) має одне змістове навантаження.
Для сталої гарнітури традиційними, щонайменше, з XIX ст. є такі:
      напівжирний шрифт - назви структур документа,
      курсив - логічний наголос, зокрема, на формулюванні основних положень, означень тощо,
      « прямий » звичайний - основний масив інформації.
      кегль шрифту відповідає віковим особливостям учнів і повинен бути не менше 24 пунктів;
       використання шрифтів без зарубок (їх легше читати) і не більше 1-2-х варіантів шрифту;
       відстань між рядками усередині абзацу 1,5, а між абзаців - 2 інтервали;
2. Уникайте використання більше трьох різних шрифтів на одному слайді, інакше читач передчасно втомиться, постійно намагаючись вибрати алгоритм розпізнавання шрифту.
Не практикуйте показ на екрані текстів великого обсягу — вони погано сприймаються учнями. При виборі кольору враховуйте кольорову гаму.
      Найкраще поєднання кольорів шрифту й фону: білий на темно-синьому, чорний на білому, жовтий на синьому.
      Кольорова схема має бути однаковою для всіх слайдів.
      Будь-який малюнок фону підвищує стомлюваність очей і знижує ефективність сприйняття інформації.
      Чіткі, яскраві малюнки, які швидко змінюються, миготять, легко «вхоплює» підсвідомість, і вони краще запам'ятовуються.
      Будь-який другорядний об'єкт, що рухається (анімований), знижує якість сприйняття матеріалу, відвертає увагу, порушує її динаміку.
І вимоги щодо звуку. Використання звуку може бути у трьох видах. Звукова ілюстрація — це може бути голос поета, критика, промова... Звуковий ефект — початок та закінчення літературної вікторини...
Пам'ятайте: на самому уроці варто звести звуковий супровід до мінімуму!
Останнім часом на уроках вчителі практикують використання фрагментів відео-, телефільмів. У даному випадку є кілька зауважень. Фрагмент повинен бути максимально обмежений у часі. До перегляду озвучуємо продумане завдання, тобто мотивуємо перегляд.
Презентація не повинна бути монотонною і громіздкою (оптимально це 10-20 слайдів).
На титульному слайді вказуються дані автора (ПІБ і назву навчального закладу), назва матеріалу, дата розробки.  На останньому слайді вказується перелік використаних джерел, активні і точні посилання на всі графічні об'єкти. На завершальному слайді можна ще раз вказати інформацію про автора презентації.
Такими є основні вимоги до змісту і оформлення презентацій.
Застосування мультимедійних презентацій можливе на будь-якому етапі вивчення теми. Слайди можна використати для повідомлення теми й мети уроку, у процесі пояснення вчителем матеріалу (визначення, терміни, опорні конспекти, таблиці, схеми, малюнки, відеофрагменти), для розгортання дискусії чи визначення проблемних завдань, для первинного закріплення знань, формування вмінь і навичок учнів, для контролю знань.
Хоч би якою складною для сприймання була тема, вона стане цікавішою, якщо навчальний матеріал на екрані подати із застосуванням комп’ютерних ефектів. Усе це дає змогу подолати пасивність, інертність учнів, оптимально організувати самостійну роботу і забезпечити свідоме засвоєння теми.
За допомогою програмно-педагогічних засобів і презентацій ми значно розширюємо кругозір учнів, здійснюємо віртуальні екскурсії до музеїв світу, знайомимо із надбанням людства різних епох.
 Демонстрація репродукцій картин, пам’ятників культури різних періодів унаочнюють теоретичні поняття, підвищують загальний культурний рівень учнів, допомагають засвоїти оглядові та монографічні теми. Завдяки мультимедіа можлива візуалізація стильового розмаїття в живописі, що спонукає до розуміння та вміння дітей розрізняти стилі, напрями і течії в літературі та малярстві. Презентації допомагають краще зрозуміти та засвоїти творчість багатьох письменників. Дітям стає набагато ближчою культура далекої Японії і Китаю. Ефективність засвоєння залежить від візуалізації навчального матеріалу.
Мультимедійні технології допомагають в концентрованому вигляді віддзеркалювати духовне життя людства, стають найсильнішим засобом виховання „людини культури”.
Завдяки мультимедіа оживає сухий теоретичний матеріал. В моєму творчому доробку і власні, і учнівські презентації. Працюючи над презентацією, учні вчаться стисло формулювати свою думку, шукати потрібну інформацію, систематизувати її та підшукувати ілюстративний матеріал. Використовую і готові презентації. Користуюсь сайтами: Освіта.юа, учительський журнал он-лайн, Вчитель - вчителю, учням і батькам, Методпортал, Записник сучасного вчителя, Сайт Бібліотекар.ру
На протязі двох років я працюю над створенням відеотеки і аудіотеки. До відеотеки відношу  документальні фільми про життя і творчість письменників і художні фільми – екранізацію творів, що вивчаються за програмою. Використання таких відеофільмів активізує пізнавальну діяльність дітей, видатні письменники і поети перетворюються на живих людей, історичні події стають близькими, абстрактні поняття постають як конкретні явища. Це може бути фрагмент хроніки  (Лев Толстой) або короткий концентрований виклад біографії письменника.
Звичайно, це не просто пасивний перегляд. Учні обов'язково отримують завдання: після перегляду скласти колективний портрет, інформаційне гроно, заповнити анкету  або дати відповіді на питання.
 При перегляді уривків із художніх фільмів, формуючи логічне мислення у дітей та вміння працювати з текстом, пропоную завдання порівняльного характеру. Наприклад, переглянувши уривки із фільму “Робін Гуд, принц  злодіїв”, учням дається завдання порівняти їх із текстом балади:
              Назвіть друзів і ворогів Робіна.
              Які епізоди кінофільму  відповідають тексту?
              Які епізоди взяті із інших балад?
За відведений навчальний час учні не тільки  вчаться  узагальнювати
прочитане за допомогою різних видів творчих завдань, вікторин, тестів, але й  зіставляти художній твір з його екранною інтерпретацією.
Для роботи із фільмами використовую програму Movie Maker. Вона входить в папку Стандартні програми. Дає змогу монтувати фільми, робити розкадровку і фотографувати кадри.
Потім ці кадри можна використати для перевірки знання учнями тексту твору, аналізу образів, завдань творчого характеру. Наприклад, при проведенні уроку в 7 класі на тему: «М.Шолохов. «Доля людини» під час роботи над текстом я демонструвала дітям такі кадри із фільму і пропонувала питання: - Який епізод життя головного героя відображений на цьому кадрі? Знайдіть речення, яким ви підписали б його. Перекажіть коротко цей епізод. Порівняти текст із кадрами фільму. Чи можна сказати, що ці кадри допомагають краще зрозуміти характер героя? Чи вдало зняті епізоди? Чи можна відразу впізнати героя і епізод?
Учні вчаться аналізувати, спів ставляти, порівнювати, виділяти головне, вчаться характеризувати героя, розвивають мовлення.
Звичайно, я завжди пам'ятаю, що найголовнішим на уроці літератури є художній текст, але вважаю, що відео, аудіо записи допомагають зацікавити, заставити по-новому подивитися на твір чи самого письменника. Ну хіба можна, вивчаючи поезію «срібної доби»  не сказати, що велика кількість цих творів покладена на музику і продемонструвати це.  Вивчаючи лірику, я обов'язково знайомлю дітей з  музичними творами. Краса мистецтва розкривається перед учнями в ще більшому обсязі.
На етапі актуалізації знань, етапі закріплення знань використовую літературні ігри, кросворди. Це і гра «Найрозумніший», «О щасливчику», літературна подорож, ерудит-шоу. Наприклад , при вивченні творчості Гейне на закріплення вивченого матеріалу  я запропонувала учням гру« Літературне ерудит-шоу».
Пропоную учням розгадування кросвордів. Для створення кросвордів використовую програму Hot Potatoes. Вона складається з кількох частин: кросворди -  JCross
Встановити відповідність - JQuis
Обрати правильну відповідь - JMatch
Вставити пропущені слова  -  JClose.      
Інноваційні технології застосовую і в процесі  контролю за рівнем знань учнів. Однією з таких форм контролю знань, що має інноваційний характер є тестування. Засобом вимірювання в цьому процесі є тест. Нині використовують різні види тестів TestW, TestW2, Tester і ін.
Я використовую індивідуальне тестування для перевірки знання текстів творів, перевірки домашнього завдання. Дітям подобається працювати за комп'ютером, навіть незалежно від отриманих результатів. Але такий вид роботи спонукає їх до більш наполегливої підготовки домашніх завдань.
Хочеться ще сказати про цікаву форму проведення уроку – веб-квест. Веб-квест є одним із популярних та сучасних видів освітніх інтернет-технологій. Веб-квест (від англ. webquest) буквально – "пошук в Інтенеті", "мандри Інтернетом".  Автором цього електронного інструменту вважають американця Берні Доджа із Сан-Дієго.
 Ця технологія дозволяє давати учням завдання, слідуючи розробленим на сайті сценарієм, проводити пошук інформації в Інтернеті та виконувати поставлені завдання.
Вчитель до створення квест-уроку обґрунтовує вибір створення веб-квесту,  ставить проблемні питання чи теми завдань пошуку, формулюючи сподівання або кінцеву мету пошуку, складає план роботи та список інформаційних ресурсів.
 Учні вибирають роль, складають план пошуку ресурсів, вивчають інформаційні ресурси, визначають форму звіту,готують звіт про роботу.
  Використовуючи методику квест-уроку, вчитель створює умови для успішної реалізації сучасних інноваційних технологій, які відкривають учням шлях до  нових освітніх стандартів.
Звичайно, що існують проблеми з використанням комп'ютерів на уроках. Це, в першу чергу, матеріальна база, яка бажає бути кращою. І, звичайно, бажання вчителя, який повинен вчитися. Але, як казав Сковорода: «Вік учись, якщо хочеш навчати інших».
Мистецтво навчання полягає не в умінні повідомляти, а в умінні збуджувати, оживляти. Я вважаю, що використання Ікт оживить будь-який урок, зацікавить учнів, пробудить їх до активної співпраці з учителем. І тоді краса мистецтва розкриється в ще більшому обсязі. Я переконана, що забезпечити право дитини на якісну освіту ми можемо тільки орієнтуючись на нові досягнення науки і  техніки.
Використання Ікт дасть можливість виховати учня нового покоління, здатного вільно володіти інформацією, бути готовим до відповіді на виклики нашого складного комп'ютеризованого інформаційного суспільства.









Немає коментарів:

Дописати коментар